Har ditt företag råd att inte finnas i sociala medier?

Har ditt företag råd att inte satsa på sin närvaro i sociala medier?

By 2020, 85 % of the buyer-seller interaction, will happen online through social media and video.

– Josiane Feigon –

Nära 2 av 3 har använt Instagram det senaste året och närapå hälften har varit där dagligen*. 

Hälften, alltså över fem miljoner svenskar, använder Instagram dagligen. Över fyra miljoner svenskar har ett konto på LinkedIn. Möjligheten att göra affärer i sociala medier har aldrig varit större.

Men att bara vara i de sociala kanalerna sporadiskt, utan syfte och mål och utan en tydlig varumärkesidentitet kan snarare förstöra för ditt företag än hjälpa det.

Varumärkesbyggande aktiviteter för att närma dig kunden

De som söker efter ditt företag i sociala medier vill ha tydlig och uppdaterad information om dina produkter eller tjänster. De vill känna sig nära ditt varumärke och få svar ganska omgående. Detta i sin tur skapar en gemenskap och bygger förtroende så att de som följer dig eller de som är i din målgrupp, faktiskt tar sig ett steg närmre ett köpbeslut.

Många som har ett företagskonto i sociala medier idag är duktiga på att skapa bra innehåll, men ändå så når de inte ut till sin målgrupp med sina budskap. Sociala medier är en djungel, utan dess like – och djungeln bara växer sig större och större.

Genom att skapa värdefullt innehåll, som verkligen är målgruppsanpassat – oavsett om det är betald annonsering eller om du jobbar med att nå ut organiskt (förtjänad räckvidd) så behöver du enträget jobba med att skriva om samma typ av innehåll, utan att ge upp. DET är det som kommer att avgöra om du kommer att nå din målgrupp och dina uppsatta mål i sociala medier.

Genom att bygga upp en strategi för er närvaro i sociala medier, kommer arbetet bli enklare, tydligare och du kan hela tiden luta dig tillbaka mot strategin – om du skulle vilja kasta in handduken.

Skapa din egen strategi för sociala medier

Vill du veta mer om hur du bygger upp din strategi för sociala medier? Skicka ett meddelande till SEFA Kommunikation så hjälper vi dig vidare.

*Svenskarna och Internet – internetstiftelsen