I vilka sociala kanaler ska företaget finnas i?

I vilka kanaler ”bör” företaget finnas i?

I Sverige är nästan alla internetanvändare också användare av sociala medier, och de tre mest populära är Facebook, Instagram och Youtube. Men även Snapchat och Tiktok är viktiga medier i yngre åldrar. Nära 2 av 3 har använt Instagram det senaste året och närapå hälften har varit där dagligen*.

  • 90-talisterna använder är de som använder sociala medier mest.
  • Av de som använder Youtube mest är det instruktionsfilmer som lockat mest.
  • Fler än hälften av Sveriges tjänstemän använde LinkedIn under 2021.

Majoriteten är de som använder sociala medier mest, är dessutom en väldigt köpstark grupp. Men innebär det att man behöver lära sig alla de nya sociala plattformarna för att kunna nå ut och tjäna pengar på dessa aktiva användare? Det enkla svaret är NEJ!

Var rör sig din målgrupp?

Det mindre enkla svaret handlar helt enkelt om hur mycket tid och resurser du har att lägga ner på att lära dig, eller den som är ansvarig för era sociala medier på företaget, om de nya kanalerna… För att göra jobbet enklare så är snarare en analys av företagets kanalval något som kan underlätta. Finns företagets målgrupp på TikTok, eller finns de kanske snarare på en annan plattform? Ja, det är just vad det handlar om, att reda på var du ska lägga krutet när det gäller ditt företags närvaro i sociala medier.

För är man en mindre företagare, där man inte avsatt en heltidsresurs åt att jobba i de sociala kanalerna, så behöver fokus ligga på rätt kanalval och rätt typ av insatser. Det handlar nämligen om att nischa in sig och bli expert inom det område som du säljer produkter eller tjänster inom, för att vara relevant för din målgrupp. Och då behöver du finnas i den kanal som din målgrupp finns i för att överhuvudtaget kunna ha en chans att nå igenom bruset med just ditt budskap.

Långsiktiga och hållbara relationer

Så för att svara på frågan ”Måste man finnas i alla sociala medier” så är alltså svaret NEJ. Du ska lägga fokus på att använda den eller de kanaler där din målgrupp verkligen är köpstark. När du byggt upp en ordentlig plats på just den plattformen, kan du i ett senare skede välja om du vill satsa på ytterligare en plats. För om man jämför det med livet utanför sociala medier, så hinner du nog inte gå på en representationsmiddag, ett event, en konferens och hålla ett föredrag samtidigt, va? För det är lite så det blir om du satsar på alla sociala medier samtidigt… Och det är inte direkt en hållbar situation.

*Svenskarna och internet – internetstiftelsen