Professionell på Instagram – hur blir man det?

Oavsett om du önskar fler följare, vill få fler att upptäcka storheten med ditt företags tjänster eller produkter, jobba som influenser via sociala medier eller något helt annat – så behöver du ha en strategi för att nå dina önskade resultat.

Skapa din strategi INNAN du skapar ditt konto

Jag har skrivit om det innan, men det tål verkligen att upprepas. Alla kan (i alla fall i skrivande stund) skaffa ett företagskonto på Instagram och i andra sociala medier. Men att bara skaffa ett konto för företaget, är dessvärre så långt ifrån att nå de uppsatta målen. Att lägga sin tid på att skapa material för sociala kanaler, utan att vara klar med varför man gör det – ja, det blir sällan succé.

Genom att jobba med Instagram, precis som andra kanaler och plattformar man kommunicerar på med sitt företag, med en genomtänkt strategi så vet du också vad du ska lägga fokus på för att nå de önskade resultaten.

Digital strategi

Genom att skapa en digital strategi, så vet du också vad du har för budget, hur mycket tid du kan spendera och att det du kommunicerar ut mot din målgrupp följer en röd tråd – i så väl vad som sägs, hur det sägs och vem informationen riktar sig till. Genom att skapa din strategi, blir det dessutom enklare för din målgrupp, alltså dom du vill sälja dina produkter eller tjänster till, att förstå att det är samma företag som talar till dom oavsett var de kommer i kontakt med dig.

Att jobba med den organiska räckvidden, alltså den förtjänade uppmärksamhet du får av att dela ditt innehåll utan att betala för annonsplatser och så vidare, är ett mycket bra sätt att börja jobba på för att nå ut. När du har hittat en form som fungerar och som du får respons på, kan du på sikt jobba med den betalda räckvidden, alltså via exempelvis annonsering eller marknadsförda inlägg. Och du, det tar tid att få resultat på Instagram och andra sociala plattformar.

Contentplanering

Innehållsmarknadsföring är ett annat ord för content marketing. Genom att skapa sin plan för just sitt innehåll, det vill säga content, slipper du släcka bränder. Dessutom optimerar du din tid, slipper onödig huvudvärk och den ekonomiska aspekten av din arbetstid blir mer effektiv.

Contentplannering eller innehållsplanering för dina sociala medier

Content marketing a.k.a. Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring är ett superbt sätt att sprida kunskap om ditt varumärke. När du gjort en contantplanering (innehållsplanering), så har du också en långsiktig plan för hur du ska kommunicera ditt varumärkes identitet, profil, erbjudande och så vidare utan att det ska uppfattas som säljaktiviteter. Du bygger upp ett förtroendekapital och när din målgrupp på sikt är redo att göra ett val – är ditt varumärke förhoppningsvis det målgruppen tänker på då de skapat en relationen till det. Eftersom du delar kunskap och värdemässigt riktig information på Instagram eller i dina andra sociala kanaler, har du redan en lojal skara som följer dig just för att du delar relevant information för din målgrupp.

Social selling

Goda resultat med content marketing (innehållsmarknadsföring) ska sällan kännas som marknadsföring eller sälj. Denna form av marknadsföring ska alltså snarare vara relationsbyggande, genom att du sprider innehåll som din målgrupp är intresserad av. Du skapar dessutom möjlighet till interaktion med din målgrupp, genom att finnas på plats i just ett socialt media som Instagram och andra sociala kanaler är. Genom detta långsiktiga relationsbyggande, kan du alltså på sikt skapa affärer med din målgrupp. Så genom en strategi för ditt innehåll, tillsammans med en närvaro i dina kanaler, ökar du chanserna för att nå dina försäljningsmål med hjälp av det som kallas för social selling.