Nio tips för att få fler följare på sociala medier

Följare i sociala medier, hur får man fler?

Följare i sociala kanaler, oavsett vilken kanal du har, är ett sätt att bygga upp förtroendet för ditt företag. Utan följare är det svårt för dig att nå ut med ditt önskade budskap. Ju fler lojala ambassadörer du har på ditt konto, desto enklare för dig att nå ut med det du vill nå ut med.

Fler följare i sociala medier leder till fler som sprider ditt budskap åt dig. När ditt budskap sprids, så får fler möjligheten att upptäcka dig och också följa dig. Men hur jobbar man egentligen mest effektivt i sociala medier för att få fler att göra just det – alltså, att sprida ditt budskap åt dig för att du på sikt ska få fler följare och kunder? Och hur jobbar du själv med att få de där lojala ambassadörerna? I nio punkter visar vi dig hur du kan tänka kring just detta.

KÖPA FÖLJARE INSTAGRAM?

Nej, köp inte följare på Instagram eller i några andra sociala kanaler. Varför? Ja, det är egentligen ett helt annat inlägg. Men summa summarum är att de inte är de som kommer att köpa från dig och du vill väl inte bygga ditt företag på en lögn? Så, då går vi vidare till hur du faktiskt kan göra för att bygga upp en riktigt härlig följarskara!

1 Expertområde / nisch

Expertområdet är det ämne du vill att alla ska se som ditt och det område du ska lägga ditt fokus på när du skapar dina inlägg. Du kan ha många tjänster/produkter/ämnen du är expert inom, men ju smalare du är i det du skriver om desto enklare blir det för din målgrupp att förstå vad just din sida/kanal handlar om. Det är bättre att fokusera på ett expertområde och bygga din trovärdighet runt det. Speciellt om du är i början av att bygga upp din sida. Ju mer specifik du är desto bättre. Det innebär inte att du inte kan nämna andra områden. För att förstå hur du kan variera just ditt expertområde, läs under punkt 3 i detta inlägg.

2 Varumärke

Vad är egentligen värdet av att göra affärer med just dig och ditt företag? Genom att tydligt kommunicera detta, byggs sakta men säkert ditt varumärkes identitet upp i del sociala kanaler ni finns i. MEN! Det måste hela tiden finnas en röd tråd i alla delar av ditt företag, oavsett var din målgrupp möter det. Man kan lite kort förklara det så här: Det ditt varumärke står för, alltså din produkt/tjänst, det symbolvärde varumärket har, varumärkets personlighet och de värden som finns i varumärkets organisationen – allt ska hänga ihop för att skapa en varumärkesidentitet för ditt företag.

Ett exempel: Varumärket Teslas* produkt är helelektriska bilar (samt solpaneler och soltak). Symbolen T som finns på bilarna står, enligt Teslas VD Elon Musk, för en stiliserad sektion av tvärsnittet av en elmotor som består av en stator och en rotor. Huvuddelen av symbolen T är en av lindningarna på rotorn medan linjen ovanför den, separerad av ett mellanslag, är statorn. Tesla som organisation kopplar till exempel till värden som att elektriska bilar ska vara roliga att köra, bättre och snabbare än traditionella bilar. Tesla tror att ju snabbare världen slutar förlita sig på fossila bränslen och går mot en framtid med nollutsläpp, desto bättre. Personligheten i varumärket är bland annat att de som uppsatt mål har att ha de säkraste fabrikerna i världen. Tesla har ett proaktivt förhållningssätt till säkerhet och kräver att deras anställda deltar i ett utbildningsprogram innan de någonsin sätter sin fot på fabriksgolvet. Dessutom ökar de produktionen av sina olika elektriska produkter för miljön, vilket genererar fler jobb, möjligheten för fler och fler konsumenter att ta del av deras produkter för att tillsammans bygga en ren energiproduktion med hjälp av förnybar energi.

3 Kategorier

Ditt expertområde och det ditt varumärke står för bildar tillsammans den grund för vad du ska kommunicera till din målgrupp. På exempelvis plattformar som Instagram och LinkedIn kan det vara klokt att jobba med olika typer av innehållskategorier för det du kommunicerar ut mot din målgrupp. Detta skapar en dynamik och en känsla av att de du vill når, faktiskt får en möjlighet att komma närmre ditt varumärke på.

Det finns fyra olika kategorier som du kan blanda fritt mellan:

UTBILDANDE
Inlägg där du lär din målgrupp något. Genom att skapa denna typ av inlägg så visar du inte bara att du är kompetent, utan även att du kan nå din målgrupp på deras nivå.

UTMANANDE
När du med ditt innehåll vill utmana din publik att till exempel tänka till lite extra, kliva ur sin komfortzon eller något annat.

UNDERHÅLLANDE
När du skapar innehåll för att bokstavligen underhålla din publik. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara något de ska skratta åt.

INSPIRERANDE
När du inspirerar din publik att göra något för att exempelvis utvecklas eller ta sig framåt på något annat sätt.

4 Värdeskapande innehåll

Det innehåll du delar bör på något sätt bidra med ett värde till din målgrupp, bygga förtroende och öka dina önskade resultat. Din målgrupp behöver en anledning att följa dig/skapa kontakt med dig. Om du inte visar värdet av varför just din målgrupp ska följa dig, hur ska de då kunna se det? Bygg trovärdighet kring ditt expertområde och var närvarande för att svara på frågor och kommentarer som du får.

5 Konsekvent publicerande

Förutom att hålla sig till sitt expertområde och att skapa värdefullt innehåll med din målgrupps behov i åtanke, så är konsekvens också något som är värdefullt för att få fler att upptäcka ditt företag i sociala medier. Engagemang är ett av de bästa sätten att driva organisk trafik till din sida. Detta ökar dina möjligheter för att fler hittar till dig men det hjälper dig också att bygga en stark gemenskap med dom som du interagerar med. Organisk trafik är alltså viktigt för att det är den förtjänade trafiken, den som gör att alla sökmotorer blir glada och börjar lyfta dig och ditt innehåll! Men även hur dina inlägg, alltså bildspråket ser ut, kan vara avgörande för om du känns igen i flödet eller ej.

När du delar innehåll och kommentarer på ett likvärdigt sätt hela tiden som dessutom återspeglar ditt varumärke och talar din målgrupps språk, ja då har du också kommit en bra bit på vägen för att konsekvent publicera så att du når ut med ditt budskap. Vill du vässa till ditt konsekventa publicerande ännu mer, testa då att under en tid publicera dina inlägg vid samma tidpunkt om och om igen. Helst på tider när du vet att din målgrupp använder plattformen. Ju mer interaktion du skapar i samband med publicering av dina inlägg, desto mer schwung får du av algoritmerna som styr vad som syns i din målgrupps flöden eller ej.

Kom ihåg: På sociala medier måste du vara social. Ger du uppmärksamhet åt folk, får du uppmärksamhet tillbaka.

6 Rörligt material

Fler och fler konsumenter vill ha rörligt material. Det är enkelt att ta in och skapar en mer verklig känsla av vem och vad varumärket står för. Reels/filmrullar (Instagram) ger dig en stor möjlighet till organisk tillväxt, så det är ett bra sätt om du vill öka medvetenheten kring dig och ditt varumärke. Reels ökar hela tiden på Instagram, som dessutom hela tiden utvecklar nya funktioner för användarna. I en video kan din målgrupp få möjligheten att se ditt ansikte, höra din röst och känna sig närmre dig och ditt företag.

7 Uppmaning till handling / Call to Action (CTA)

Tänk dig att du sitter på en fest. Din bordsgranne, som du aldrig träffat tidigare, vill gärna veta lite om dig men ställer inte en endaste fråga utan pratar bara om sig själv. Ganska omöjligt för dig att förstå att din bordsgranne faktiskt vill att du också ska prata om dig själv, va?

Likadant är det i sociala medier. Genom att använda någon form av uppmaning till handling / Call to Action (CTA) så kan du få din målgrupp att göra något, svara på en fråga eller något annat som du vill att de som läser dina inlägg ska göra.

8 Platstaggar och hashtaggar

För att nå ut till din målgrupp, till de som inte upptäckt dig än eller till de som finns inom ett särskilt geografiskt område är hashtaggar och platstaggar (geo) väldigt användbara.

Hashtaggar är ett sätt för algoritmerna att kategorisera det innehåll du delar och få människor att hitta dig under ett specifikt ämne. Använd hashtaggar som är relevanta för dina inlägg, för din målgrupp och för ditt varumärke – alltså vad du gör och vad ditt företag handlar om.

9 Rubriksättning av inlägg

Instagram är en visuell kanal. LinkedIn är inte det. MEN! Då båda kanalerna vänder sig till människor på språng, alltså människor som inte har tid att lägga på inlägg som inte intresserar dem.

När du skapar ett inlägg bör du skapa det för att fånga din målgrupp och det kan du bland annat göra med rubriker som skapar ett intresse. På Instagram kan du med fördel använda rubriken direkt i din inläggsbild. Skapa någon form av intresseväckande rubrik som gör att man bara måste läsa mer. Och gör det tydligt vad du vill få fram med i din rubrik. Vad handlar inlägget om och på vilket sätt kan du skriva rubriken så att den kitlar din målgrupp till att vilja läsa mer?

Ett exempel: Rubriker som får människor att stanna till och vilja läsa ditt inlägg kan vara exempelvis rubriker som ”Siffra) tips för att XXX” eller ”Enkla sätt att XXX” eller ”Du kommer inte kunna (utföra) förrän du (handling)”.

Sammanfattning: Skapa en strategi för ditt företags närvaro i sociala medier. Med hjälp av den blir det lättare för dig att se vad du ska skapa för typ av inlägg för att nå ut med ditt budskap till just din målgrupp.

*Text hämtad, saxad och översatt från tesla.com samt foxnews.com