SEO är en förutsättning för att nå igenom bruset

SEO är en förutsättning för att nå ut i den gråa massan

Google vill att ditt innehåll ska hålla en hög kvalitet och uppdateras ofta. Att ha med sig detta tänk när du jobbar med din hemsida och med synligheten av ditt företag online, kommer att underlätta ditt arbete med SEO (sökmotoroptimering). Det innehåll du delar, är avgörande för vilka besökare du får till din hemsida, även om du får besökare till din men också för hur länge de kommer att stanna kvar på din sida.

Content marketing – marknadsföring med innehåll och SEO

För att din hemsida ska nå upp högt i sökmotorernas sökresultat, behöver din sida förutom att innehåll bra och relevanta texter, även innehålla uppdaterade och nya texter. På så vis visar du sökmotorerna, exempelvis Google, att din hemsida är aktuell. Du kan hålla din hemsida aktuell, genom att exempelvis skriva blogg med jämna mellanrum och/eller uppdaterar dina sidors texter då och då. Gör du inte detta, kan sökmotorerna uppfatta din hemsida som inaktuell. En inaktuell sida brukar i regel få sämre resultat, det vill säga en sämre placering i sökresultaten.

Vikten av värdeskapande och aktuella texter är, förutom för ditt arbete med SEO, även av stor vikt för din marknadsföring. Genom att dela relevant och värdefull information till dom du vill nå, alltså till din målgrupp, ger du kunskap som kan vara avgörande för om det blir ett framtida köp från dig från din målgrupp.

Hjälp din målgrupp att förstå hur just dina produkter eller tjänster kan hjälpa dom. Men försök att undvika att hela tiden sälja i dina texter och lägg mer fokus på att det du kan hjälpa din målgrupp med genom att du visar att du förstår deras situation och var de befinner sig. Skapa texter om hur de kan utvecklas, komma vidare eller lösa något problem utifrån dina egna företagsmål och erbjudanden.

SEO-texter, hur långa ska dom vara?

Kan det egentligen bli för lite text på en hemsida? Jo, absolut. För att sökmotorerna ska ha ”tillräckligt” med textunderlag för att kunna söka igenom din sida och förstå vad den handlar om så är rekommendationen att du ska ha minst 300 per sida. Skapa texter som bjuder in till att läsa dom, genom att dela upp din text i rubriker, mindre stycken och varva med bilder och punktlistor. Alltså, gör det enkelt för besökarna på din hemsida att läsa dina texter.

Nytt innehåll med en regelbundenhet

Som sagt, skapa nytt innehåll eller uppdatera befintliga texter med jämna mellanrum för att jobba dig upp i de olika sökresultaten. Du behöver inte göra detta dagligen, inte ens varje vecka men försök att hitta en regelbundenhet i det så kommer du också att på sikt se resultaten komma.