Stick ut ur bruset - bli top of mind!

Stick ut ur bruset för att bli Top of Mind!

Äpplen och päron är ganska snarlika. De växer båda på träd, finns i en rad olika färger och smaker och har båda kärnor inuti. Men ändå är de båda frukterna ganska så olika. Smakerna är inte desamma, inte heller formerna är desamma och namnen på de olika frukterna stavas inte ens i närheten av varandra.

En annan liknelse. Lussebullar. De kan se väldigt lika ut, oavsett vem det är som bakar dom. Oavsett om den ena bagaren tillfört mer saffran än den andra. Om man skulle be två bagare att ta ett foto på sina fina lussebullar och lägga ut i sociala medier, skulle du kunna avgöra vem av bagarna som bakat vilka bullar?

Inte lika enkelt som exemplet med äpplena och päronen, va?

Få din målgrupp att förstå

Om du jobbar med ditt varumärke, tänk då på att du måste visa att det är ditt företag som är avsändare. Annars blir det svårt att sticka ut ur mängden och positionera dig hos din målgrupp.

Säg att du är en av bagarna av lussebullarna i exemplet ovan och lägger ut en bild i sociala medier för att locka till köp av bullarna. Hur ska man veta att det är du som är avsändare av just dina bullar, när så många andra också lagt upp bilder på goda bullar?

För att sticka ut ur bruset behöver du delvis bygga upp ditt budskap för att nå din kundgrupp. Alltså, vad är det som gör att man ska handla just dina bullar. Och vad är det som gör att dina bullar är godare än andras.

Om en arbetsgivare står mellan att anställa två personer med liknande kompetens, tror du att det är personen som tydligt kan beskriva vilket värde hen skulle tillföra företaget som får anställningen eller den som inte kan beskriva det?

Ja, du är nog med så här långt.

Ditt personliga varumärke kan avgöra

Har du ett tydligt personligt varumärke blir det så mycket enklare att positionera sig och sticka ut i mängden bland andra företag eller arbetssökanden.

Du kan med såväl färg, form, bildspråk, värdeord, budskap, logotyp och så vidare jobba med att bygga ditt varumärke för att sticka ut ur bruset. Gör du dessutom detta på alla platser där din kundgrupp kommer i kontakt med ditt varumärke, så kommer du snabbare bygga din varumärkesposition på marknaden.