Vad ska man skriva om på LinkedIn?

LinkedIn är idag den absolut mest använda sociala plattformen med fokus på affärer och kompetens. Att skapa ett konto på LinkedIn kan alla med en e-postadress göra. Lätt som en plätt.

Social selling

Du kan använda LinkedIn på många olika sätt, allt ifrån att hålla kontakten med gamla kollegor, nätverka med intressanta personer, söka nya jobb eller att faktiskt göra affärer på. Det är det sistnämnda denna text handlar om.

Om ditt främsta syfte med att finnas på LinkedIn är att göra fler affärer, behöver du bli tydlig med detta. Men inte genom att försöka sälja mer och berätta hur duktig du är i varje inlägg eller interaktion du gör.

Ditt fokus bör istället ligga på att visa att du är kompetent, visa vem du är som person och finnas tillgänglig för att svara på meddelanden och kommentarer.

Att veta vad man ska skriva om för att inte sälja är egentligen inte så svårt, om man har receptet…

Recept för inlägg på LinkedIn

  • Inom vilket område vill du göra affärer? Alltså, vilken är din affärsidé.
  • Hur kan du smalna ner din affärsidé till ett område som tydligt gör att alla som ser dina inlägg förstår direkt vad det är du erbjuder? Utan att sälja!
  • Håll dig till din nisch och bara din nisch – visa att du är expert inom just den.

Expertområde som banar vägen

Genom att konsekvent hålla sig till ett spetsområde när du skriver på LinkedIn, kommer du av dina följare och kontakter att ses som expert inom det området. Du kommer att bli den man tänker på om man behöver hjälp med just det du erbjuder. Du blir den som är top of mind, inom just ditt expertområde.

Vill du veta mer om hur du skriver för att nå dina mål på LinkedIn? Skicka ett meddelande till SEFA Kommunikation så hjälper jag dig vidare.